Má odpověď na sprosté napadání trampů, ze strany bíťáků. Můj článek vyšel 18 a 19 června v Karlovarském, Sokolovském a Chebském deníku. Jejich konfrontační napadání otiskli k tomu a má odpověď snad vyjde co nejdřív. Jestli nevyjde, bude se jednat o diskriminaci a potlačování svobody projevu. Frank.
Sorry. Nedalo mi to, na to se nedá mlčet. Původně jsem nechtěl jmenovat agenta STB, který začal se svými spolupracovníky budovat Politickou píseň Sokolov. Ale onen dotyčný je už po smrti a než aby se dál šířily různé nepodložené fámy, tak jsem s tím vyšel na povrch. Teď už asi pořadatelé nové Politické písně pochopí, (při jejich vzdělání), kde je pravda. Frank Nykl.
Vážení pořadatelé Festivalu Politické písně.
I když mi bylo z několika stran nenápadně naznačeno, že bych si vás neměl dovolit kritizovat, protože se na vás odevšad hrnou hory chvály a děkovné listy, přesto jsem po vaši naivní odpovědi neodolal.
Napřed bych chtěl zdůraznit, že se po dobu vašeho muzikálního konání otřásal opravdu celý špitál. Já tam ležel, tudíž jsem to měl z první ruky a přál bych těm, co to pořádají, ať si to na onen kopec přijdou taky poslechnout. Opravdu se randál všude rozléhá, hlavně v noci. To že neznám styl Techno a jeho rozdíly v mezích této neurvalé muziky, mě snad omlouvá. Jsem už starší a domnívám se že "Ticho léčí". Pro mě je to všechno stejný rámus a stejné hloupé texty.
Protože jsem s naší trampskou kapelou "Pekelníci" Karlovy Vary, začátkem sedmdesátých let vystupoval na různých Sokolovských Dostavnících a oblastních soutěžích "Porta", něco o tom, kdo to vymyslel a založil, vím. Většina trampských kapel jako byla naše, "Pekelníci (později Trepka - Nejdek), Golden Buffalo (Bizoni z Kraslic), T.O. Tennessee z Ostrova, Věční poutníci Habartov" a další, se odmítli něčeho podobného zúčastnit. Za kapelu Pekelníci jsem musel oznámit odmítnutí našeho vystoupení jak na Kulturním středisku v Karlových Varech, tak v Sokolově hlavnímu organizátorovi této akce, vedoucímu Sokolovského Kulturního střediska Jardovi Studenému. Nikdo z nás nevěděl, že Jarda Studený (Hawakau) pracoval mezi námi už řadu let, jako tajný spolupracovník - placený agent STB pod krycím jménem "Jarda" a pod číslem - 20 1027 366 903. Zemřel r. 1997. Nikdo se už asi nedozví, kdo a proč už v prosinci 1989 nechal spálit jeho spisy. V roce 1997, se několik kamarádů ze Sokolova úplně náhodou dozvědělo, že Jarda zemřel a tak se vydali do jeho bytu. Našli otevřené dveře a všechny věci v se válely po zemi. Byli to podivní zloději, cennosti je prý nezajímaly, jenom dokumenty. Nezbyl tam ani kousek popsaného papíru. Dodnes se nic nevypátralo a kdo ví, jestli s tím vůbec někdo začal? Proč taky? To je vysoká politika.
Nechuť k Politické písni dobře popisuje i můj dobrý kamarád z bývalých "Plížáků" Sokolov, Wabi Daněk:
" Jsem možná jeden z mála solitérů, kteří na festivalu politické písně Sokolov nevystupovali. To co píšu je neutrální informace, nestálo mě to žádné úsilí, jen jsem prostě řekl, že tam nechci hrát."
Kde se zrodil ten hrozný nápad s Politickou písní je nasnadě. Politická píseň byla na veřejnosti neustále vychvalována a po muzikantech jakéhokoli žánru se tvrdě požadovala účast. " Jestli tam nebudete vystupovat, tak už taky nemusíte hrát vůbec!" Na někoho byl vykonáván nátlak, někdo tam vystupoval dobrovolně aby si polepšil a někdo se chtěl dostat nahoru za každou cenu. Bylo mnoho kapel které tenhle muzikální paskvil odmítlo a nic se jim za to nestalo! Někteří, co se tam ale přihlásili ze zbabělosti, se za to dodnes stydí.
Festival v únoru 1973 zahájily kapely i písničkáři zvučných jmen, jako třeba Spirituál kvintet, Bob Frídl, skupiny jako Rangers (tehdy už Plavci), Žentour, kapela Olympic a mnoho dalších. Ti se hlavně kvůli kariérismu nestyděli vystupovat a hrát na těchto prorežimních festivalech politické písně. Z tuzemské produkce Olympicu hodně napovídaly oficiální režimní ceny za "angažovanou tvorbu" podlézavých písní typu "Slzy tvý mámy šedivý" a skladba s názvem "Únos", což byla reakce na dobovou ideologickou kampaň proti únoscům našeho letadla na Západ. Olympic jednu dobu plodil skutečně režimu silně podléza-jící texty.
Takže, nic nesvádějte na opravdové trampy, ti s tím nezačali a většinou to bojkotovali. Hrát tam jak vidíte začaly kapely, které by v lese zabloudily! Trampské kapely raději hrály u ohňů zadarmo pro kamarády, než na Politické písni za peníze!
Ten váš citát od Ivana Hoffmana, že "antikomunisti jsou stejní jako komunisti", je naivní až dětský. Podle toho, by ti, co prožili komunistické lágry a ti co tam zemřeli hlady nebo týráním, byli stejní jako jejich žalářníci? Co je tohle za blábol? To jste vymysleli s Hoffmanem vy, nebo vám ještě někdo pomáhal?
Já byl jedním z těch, co chtěli v této zemi nastolit dodržování Lidských práv " Helsinský akt), hlavně Svobodu slova a tak jsem "bojoval" i za vás už jen tím, že jsem přes kopírák na psacím stroji v Nemocnici v Ostrově kde jsem dělal, po nocích tajně rozšiřoval úvodní Provolání Charty 77. Lidé totiž museli na schůzích proti Chartě jednomyslně protestovat, aniž by ji vůbec četli. Dodnes stojím za tím, co říkal VOLTAIRE, François Arouet
"Nesouhlasím s tím, co říkáš, ale do poslední kapky krve budu bránit tvé právo to říci."
Zkuste to také. Historik Frank Nykl.
---
Poznamka R.H.: Video zmineneho olympickeho Unosu. Na baskytaru hraje Jiri Korn, jo ten Jiri Korn. Muze mi nekdo jmenoval aspon DESET takzvanych ceskych umelcu starsich 45 let, kteri nebyli zkurvena komunisticka kolaborantska prasata?
Naprosto souhlasím s Tebou Rosťo. Ano, tak to tady je. Teď se tady cpe do popředí jistý Michal David - spolupracovník StB s kr. jm. Svazák a jak vidět, má podporu i státních institucí.